onsdag 13 mars 2013

Sirila gentlemän sökes


Efter diverse påtryckningar från olika håll gav jag tillslut med mig och läste en bok av Karin Brunk Holmquist. Efter noggranna efterfrågningar fick jag reda på att det var Sirila gentlemän sökes som var den bästa och då läste jag den.

Boken handlar om två väninnor i 80-årsåldern. I vanliga fall bor de grannar men eftersom deras hus ska rivas bor de tillfälligt på Solgläntans äldreboende. När de hör hur några av kvinnorna i personalen letar män på Internet under lunchrasten blir de nyfikna och bestämmer sig för att sätta in en kontaktannons. Boken är skriven i en lättsam ton och fylld av humor. Det här är Hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann, fast en mycket mer stillsam sådan i Tomelilla. Även här finns det lite aktion, för ganska snart upptäcker det att inte allt står helt rätt till med föreståndarinnan på Solgläntan.

Sättet som historien är berättad på är mysig och lite smålustig. Det blir mycket ojsan och hoppsan och väldigt, väldigt långsamt. Jag tycker om när de båda tanterna bestämmer sig för att köpa långbyxor eftersom de upptäckt att det är modernt att även kvinnor har det. Ingen av de förvirrade damerna har haft långbyxor förut och jag tycker att de är lite gulliga när de ska välja färg och modell.
Ibland blir det hela istället lite tråkigt och vissa bitar verkar helt meningslösa. Jag tror nog att jag förstår grejen med de här böckerna men jag skulle inte tro att jag kommer att läsa en till. För mig blir det alldeles för mycket vardagsmys över det här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar