måndag 4 mars 2013

Margot av Bengt Ohlsson


Eftersom Margot av Bengt Ohlsson precis har kommit ut i pocket tänkte jag att det var dags för mig att läsa den. Jag hade ärligt talat inte särskilt höga förväntningar men drogs till den fina omslagsbilden. För mig var det en bra tågbok, den är liten och enkel att ta med sig och har ett språk som är enkelt att komma in i även under en tågresa.

Bengt Ohlsson har besökt Margot Wallström i New York och även följt med henne tillbaka till Sverige för att besöka olika nyckelställen från uppväxten. Texten är inte uppbyggd som en klassisk biografi eftersom Bengt Ohlsson är väldigt närvarande genom hela boken. Det är snarare en berättelse om hans möte med Margot och det är också vikitgt att inse det under läsningen och recension av texten. För min del fungerar denna författarnärvaron väldigt bra, jag tycker om Bengt Ohlssons röst när han beskriver Margot och de personer som finns i hennes närhet. Texten är lättläst och jag skulle önska att boken var något längre. Min personliga favorit är Bengt Ohlssons sätt att introducera alla nya personer i texten med en totalt onödig kuriosa som gör att karaktärerna får ett djup även när de får lite utrymme i texten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar