måndag 11 mars 2013

Bokomslagstrend

Jag tycker mig se en trend bland bokomslag. Flera av dessa böcker har blivit storsäljare och vunnit massa priser.

Vi börjar med The Fault In Our Stars av John Green, som jag har skrivit väldigt mycket om tidigare och även skrivit en B-uppsats om.



Wonder av R.J. Palacio, en fantastiskt fin roman. Den kommer ut på svenska 7 mars och heter då Undret. Jag kommer att recensera den senare.


Where things come back av John Corey Whaley. (Jag antar att ett mönster börjar synas nu) Detta är en roman som jag inte läst, men jag har läst lite om den.



En av mina favoritromaner, The perks of being a wallflower, har precis filmatiserat. Den har alltid haft en limegrön omslagsfärg men har alltså fått ett nytt omslag i dessa trendiga färger.



Den svenska romanen Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann har i den engelska utgåvan fått ett liknande omslag.




Jag har inte hittat lika många svenska versioner, men När börjar det riktiga livet av Fredrik Lindstöm har samma färger.


Den här boken har jag inte heller läst och vet faktiskt ingenting alls om. Den såg jag på Amazon och tyckte att jag kände igen omslagsdesignen.





Det verkar alltså vara populärt med grafiska omslag i de här färgerna, dessutom verkar det vara böcker som säljer bra. Min enda teori till varför just dessa färger är att de är desamma som Twitter. Har du någon annan teori?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar