söndag 17 mars 2013

Game of Thrones/A Song of Ice and Fire


Jag har blivit hopplöst fast i Game of Thrones. Efter att ha sett tvserien förra sommaren har jag nu gett mig på böckerna. Dock har jag gjort det, kanske ganska dumma valet, att lyssna på dem som ljudböcker. Första boken i serien är lite över 33 timmar lång men eftersom jag har en mp3-spelare som jag endast använder till ljudböcker kändes det som en bra idé.

Och nu till frågan som alla ställer när de får reda på vad man lyssnar på: är de verkligen bra?
Jag måste svara ja, jag är totalt uppslukad. Jag tycker även om tvserien men böckerna fokuserar verkligen på karaktärsutveckling och de är inte lika sexistiska som serien. Böckerna svämmar nästan över av självständiga och starka kvinnliga karaktärer men det väger inte direkt upp det faktum att alla män i serien är mer eller mindre vidriga. Trots detta tycker jag att de är väldigt bra. Det är otroligt spännande hela tiden och jag kan verkligen inte sluta lyssna. Just nu är jag en bra bit in i den tredje boken, A Storm of Swords.


För den som missat det här så är Game of Thrones en populär tv-serie som kommit ut i två säsonger, den tredje har premiär i USA 31 mars i år. Serien är baserad på en bokserie där Game of Thrones är den första boken, serien heter A Song of Ice and Fire. Histoiren är en väldigt lättillgänglig fantasy och handlar om ett kungarike i kristider, den kung som regerar har vunnit tronen i sin ungdom och på grund av detta anser sig nästan alla ha rätt till tronen, hans son, hans bröder, släktingar till förre kungen osv. Som hans drottning säger: 


Om du tycker om serien så kommer du säkert att tycka om även böckerna och om du har väldigt mycket tid över kan du till och med ge dig på ljudböckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar