onsdag 20 mars 2013

Ett litet under


Ibland händer det, att man hittar en såndär bok som verkligen tar tag i en vid läsningen. För mig är Undret av R.J. Palacio en sådan bok. Jag streckläste den och både skrattade och kände hur jag var nära tårarna.

Boken handlar om August (kallad för Auggie) som är född med en ansiktsdeformitet. Hela livet har han genomgått flertalet behandlingar och ingrepp men när vi möter honom i boken ska han för första gången få börja i en riktig skola. Auggie är van vid hur andra reagerar när de ser honom och har blivit en mästare på att läsa av andra människors ageranden. Boken berättar om hur svårt det är att alltid sticka ut och vi får inte bara följa Auggie utan får även ta del av berättelser från flera personer i hans närhet.

Ett extra plus för mig är dessutom bokens många nördiga referenser. Auggie är ett stort fan av Star Wars och han läser böcker som The Hobbit. Det refereras även till musik som jag tycker om, som David Bowie och The Magetic Fields, vilket höjer min egen läsupplevelse.

Boken passar att läsa för alla åldersgrupper. För barn har den ett fint budskap om att vara snäll mot andra människor och även vuxna kan lära sig något om hur en kan förhålla sig till barn, och alla andra, som är annorlunda. Författaren säger att idén till boken dök upp när hon själv tyckte att hon reagerade på fel sätt när hon och hennes barn träffade på en liten flicka med ett deformerat ansikte. Undret tar upp problemet på ett bra sätt och visar att det är svårt att förhålla sig till den men det är också viktigt att veta varför det är svårt och vilket som är bästa sättet att lösa det.

Jag tror att vi kommer att se mycket av Undret i framtiden. Det är en fantastiskt fin bok som jag rekommenderar alla att läsa!


En sån här fin pin har jag på min väska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar