tisdag 24 april 2012

Revolt av Lisa Rodebrand


Det är nu flera dagar sedan jag läste ut romanen Revolt skriven av Lisa Rodebrand men jag har inte alls vetat hur jag ska skriva om boken. Lisa själv säger att hon saknar ungdomsböcker som speglar det som hon själv ville läsa som ung, spännande äventyr. 

Det flesta blogginlägg som finns om den här boken börjar med att ursäkta att personen som skriver inte i vanliga fall läser Sci-Fi, eller ens tycker om det. För mig är det lite tvärt om. Jag tycker för mycket om Sci-Fi och jag kanske väntar mig mer än bara ett äventyr.

Revolt utspelar sig i en framtid där en genmanipulerad ras, vid namn klykoner, har makten på jorden. André och Christian är två unga rebeller och de träffar på en flicka vid namn Caroline som har störtat med ett rymdskepp ifrån Kolonin - en rymdstation som känner till jorden men inte hur illa ställt det är för några av de människor som bor där. Boken innehåller action rakt igenom, det är knivslagsmål, skottlossning, helikopterflygningar, explosioner, slagsmål på tak, tortyr och död. Huvudpersonen blir skadad på nästan varje uppslag men slåss vidare, hans motståndare dör förvånansvärt lätt för att vara en överlägsen ras. 

Boken är utgiven på PaperTalk 2011 och är 165 sidor lång. Språket är enkelt, men korrekt. (Vilket inte alltid är fallet med böcker utgiva utan förlag) Lisas namn står inte med på omslaget av boken, bara på ryggen, vilket speglar själva romanidén väldigt bra. Det är just äventyret som är det viktiga, allt annat är bortskalat. 

Det bästa med den här boken är att jag inte behöver säga om ni ska köpa den eller inte. Den finns nämligen att läsa här och ni kan därför själva avgöra vad ni tycker. Boken håller verkligen vad den lovar, som läsare får du inte en lugn stund, striderna följer tätt inpå varandra. Dock så är det inte jag som är målgruppen, som läsare ställer jag alldeles för många frågor under min läsning. Jag vill veta mer om karaktärerna, om världen de lever i och behöver fler beskrivningar av miljön för att kunna ta till mig en roman men vill därför uppmana att ni själva läser den och ser vad ni tycker. Om det är en bok för er så köp den.

Jag vill avsluta med att tacka Lisa för att jag har fått läsa den här boken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar