torsdag 2 februari 2012

Omslag

Don't judge a book by it's covers

Men ärligt talat, vem gör inte det? Dessutom så köper en inte böcker med fula omslag, de vill en inte ha stående i bokhyllan. Omslaget är ofta det första intrycket.

I skolan så jobbar vi med just omslag nu och vår uppgift var att välja ett bra och ett dåligt omslag.




Jag valde Blått Blod av Lars Ragnar Forssberg som ett dåligt bokomslag. Även om teckningen kanske snarast ska spegla den satisiska tonen i romanen så slår det helt fel. Bilden är fult centrerad och bakgrunden känns som om den gjorts i sista sekund när både orken och pengarna tagit slut.
Omslagets färger sticker i ögonen och jag skulle inte äga den om det inte var för att jag har fått den skickad som recensionsex av Booked. För tillfäller har jag bara läst ca 50 sidor, men jag återkommer senare med om innehållet är lika smaklöst som omslaget.


Mitt exempel på ett bra omslag är the perks of being a wallflower av Sthephen Chbosky. På baksidan av boken finns ett citat ifrån USA Today  som jämför boken med The Catcher in the Rye. Omslaget är, enligt mig, en fantastisk blinkning åt hängivna fans av denne. Då den lyckas påminna om de gamla omslagen:




Jag blev inte vidare förvånad över att det fanns flera som inte höll med om mitt val av bra omslag. Jag fick höra att det var "rörigt". Vad tycker ni? Några andra omslag som är bra/dåliga?

Vill också tillägga att jag nyligen läste om the perks of being a wallflower. Efter det satte jag ihop en boklista (på boktipset.se) med alla böcker som nämns, den kan ni hitta här.
Även en låtlista (på Spotify) och den kan ni hitta här.

Boken kommer ut som film i år, med Emma Watson i en av huvudrollerna. Så vill du läsa den innan du ser filmen är det dags att börja läsa nu.


2 kommentarer:

  1. Bra med bok- och musiklistorna! En boklista skrev jag ner, i alla fall de böcker Charlie fick av Bill, men låtarna orkade jag inte leta upp.

    SvaraRadera