lördag 25 februari 2012

Blått Blod

Nu har jag, äntligen, läst ut Blått Blod av Lars Ragnar Forssberg. Det har tagit tid och det har inte varit särskilt angenämt. Jag hade inte tänkt gnälla mer på omslaget, eftersom jag redan har gjort det här.

Egentligen så känns det lite fel att jag ska uttala mig om hur mycket jag ogillade den här romanen, för det gjorde jag. Den var extremt ointressant och väldigt svår att följa med i. Men jag vet ju att jag inte är målgruppen, romanen är en politisk satir som handlar både om politiker och om hovet. Jag hade svårt att hänga med i handlingen, dels för att jag inte är tillräckligt uppdaterad och för att den var ganska ryckigt skriven.


Boken utspelar sig i Sverige efter att moderaterna har vunnit valet och är en historia om äckliga gamla gubbar och fult spel. Makt och pengar styr allt. En hemlig organisation vid namn Blått Blod vill tjäna pengar på att sälja adelstitlar, av någon anledning som jag aldrig förstår så vill de också hindra kronprinsessan från att bli drottning.

Efter ungefär halva boken så vände det för mig och jag trodde mig kunna finna en handling. Fortfarande rätt så spretig. Jag har förstått att den är menad att vara rolig, men det uppfattade jag inte alls. I den intervju jag sett med Lars Ragnar Forssberg, ifrån Nyhetsmorgon, ser han väldigt stolt ut när han berättar om hur han har skrivit om svenska politiker. Han går väldigt hårt mot Göran Persson och Thomas Bodström, som båda får nya och helt påhittade karaktärsdrag och inte är det smickrande.

Nej, det här är verkligen inget lästips ifrån mig. Lita på omslaget - för boken är lika tacky som omslagsbilden signalerar. Om du mot förmodan skulle vilja läsa den så kan du ju höra av dig, jag ger mer än gärna bort mitt exemplar av boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar