lördag 18 februari 2012

Extremt högt & otroligt nära

Idag var jag på dejt och lyckades tjata mig till att se den här filmen:


Foto: IMDB

Jag hade helt missat att den skulle filmatiseras, men boken är en av mina favoriter så jag ville såklart se den. Extremt högt & otroligt nära (original: Extremely Loud & Incredibly Close) är en bok skriven av Jonathan Safran Foer och handlar om en pojke som ett år efter sin pappas död, den 11 september, hittar en ledtråd som han tror lämnats åt honom. Han börjar en resa för att inte förlora sin pappa, och att försöka hitta ett logiskt mönster, för att kunna förstå.

Filmen var vacker, stundvis rolig och hade en del riktigt bra skådespelarinsatser. Jag tyckte att det var en bra filmatisering, av en väldigt svår roman. Om du har läst boken, och älskar den, så skulle jag rekommendera filmen. Har du inte läst den så gör jag det inte, då vill jag istället tipsa om boken.


Foto: Amazon

Detta är en sån där roman där jag inte vill avslöja för mycket av handlingen då jag tror att historien är bättre om man inte vet i förväg vad som händer. Romanen är vacker, rörande och rolig att läsa. Framför allt är den snyggt formgiven. Det är inte bara huvudpersonen, Oskar, som letar efter ledtrådar utan man får som läsare ta del av dem.



Med hjälp av bilder och anteckningar på vissa av bokens sidor förhöjs läsupplevelsen. Jag skulle önskat att det fanns fler sådana här böcker, om du har tips så får du gärna dela med dig.

2 kommentarer:

  1. Jag måste läsa boken. Anna tipsade också om den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så himla vacker, jag blir glad bara av att titta i den. Jag ska också läsa om den nu efter att jag sett filmen.

      Radera