fredag 3 februari 2012

Mississippi

Just nu i skolan så har vi fått lära oss redaktörens arbete och fick ut ett manus att läsa. Romanen heter Mississippi (originaltitel: Mudbound), är skriven av Hillary Jordan och kommer ut på Historiska Media i april.



Foto: Historiska Media

Jag var väldigt tveksam till romanen innan jag började läsa, det enda jag visste var att den utspelar sig i den amerikanska södern precis efter andra världskriget och det lät inte alls som något för mig. Men jag blev både förvånad och glatt överraskad. Det är en gripande roman som inte bara behandlar rasism utan även kvinnans ställning.

Redan några sidor in i romanen var jag fast, och plöjde sedan snabbt igenom de dryt 370 sidor den består av. Ganska enkel och njutnignsfylld läsning, men en historia som inte lämnar en i första taget.
Mississippi berättar är en gripande berättelse om två familjer bundna till samma mark, markägare och arrendater. De bor avlägset och när det regnar isoleras familjerna då bron in till staden svämmar över. De är lika beroende av varandra som av marken de brukar.

Sex av romanens karaktärer turas om att berätta sitt eget perspektiv, tre från varje familj. De båda fruarna Florence och Laura ställs emot varandra, där Florence har en lägre ställning på grund av sin hudfärg. Däremot har Laura har en lägre ställning gentemot sin man än Florence har mot sin. Henry och Hap brukar samma jord men Hap är i beroendeställning. Jamie och Ronsel återvänder båda från kriget och har problem med att anpassa sig, när de stred så gjordes det sida vid sida men tillbaka i Mississippi kan de inte längre leva på det viset.

Mississippi är Hillary Jordans debutroman och den tog henne sju år att färdigställa.
Läs mer om författaren eller romanen här.
Boken finns i bakhandeln (och biblioteket!) den 30 april.




1 kommentar: