tisdag 29 maj 2012

[geim]


Jag har precis lyssnat färdigt på Geim av Anders de la Motte som ljudbok, uppläst av Mattias Linderoth. Det är en lättsmält roman och den passar väldigt bra som ljudbok. Den handlar om Henrik "HP" Petterson, som en dag hittar en mobiltelefon på pendeltåget mellan Märsta och Stockholm. Den bjuder in honom att spela ett spel och innan han hinner fram till Stockholm har har dragits in i något som är mycket större än vad han först trodde.
Stora delar av romanen är berättad utifrån Henriks perspektiv och han använder mycket slang och svengelska vilket gör att den passar väldigt bra som ljudbok eftersom detta blir väldigt talspråkligt. Andra delar är berättade av Rebecca Normén (som möjligtvis har fått sin namn för att hon bryter mot klassiska könsnormer?), hon arbetar som livvakt för SÄPO och försöker dölja ett svårt förflutet med ett hårt yttre.

Själv valde jag att lyssna på boken då jag gett den i födelsedagspresent till min gudson för ett tag sedan, efter en rekommendation ifrån bokhandeln. (Gleerups i Lund, en bokhandel med mycket snäll och hjälpsam personal!) Jag kände därför att jag själv borde läsa den också. Romanen är ganska spännande och innehåller många referenser till populärkultur i form av tvspel, film, musik och litteratur.

Jag måste erkänna att jag först tyckte att det var lite jobbigt med alla slanguttryck om engelska ord i meningar med svensk grammatik men efter att tag vande jag mig, jag började till och med tycka att det var ok med meningar som "nån slags sjal" (även om jag inte kan låta bli att lägga märke till det). Jag kan tänka mig att detta är en bra bok nu i sommar, lite semesterläsning. Det är inte en genre som jag vanligtvis läser, men ibland måste man kanske sluta vara pretto och erkänna att det kan vara skönt med något lite annorlunda.

Utan att avslöja för mycket så vill jag i alla fall säga att slutet för mig kom lite oväntat, och jag tyckte inte alls om det. Däremot så har jag sett att det finns en uppföljare och jag antar att jag kommer att läsa (eller lyssna) på den också för att få reda på vad som egentligen hände med alla karaktärerna.

1 kommentar:

  1. Jag tyckte också alla slanguttryck var jobbiga i början, var säker på att det skulle störa mig hela boken. Men vande mig faktiskt också efter ett tag så jag kunde njuta av historian istället :)

    SvaraRadera