tisdag 15 maj 2012

Doktor Glas av Hjalmar Söderberg

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."
- Hjalmar Söderberg, Doktor Glas


Jag har nyligen läst ut Doktor Glas eftersom vi ska använda texten i skolan när vi ska lära oss att sätta text och göra omslag. Jag har läst den förut men jag tyckte mycket bättre om den nu. Denna gången tyckte jag att den var fantastisk.

Romanen är ganska kort, vilket jag den senaste tiden har kommit fram till att jag tycker om. Jag tycker om den sortens böcker som behandlar ett ämne eller gör en djupgående analys av en karaktär, Doktor Glas är en sådan. Det är en dagboksroman och det är doktor Glas som skriver under en sommar i början av 1900-talet. Den tar upp frågor om moral och lag, den innehåller flera referenser till Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij.

Doktor Glas är en ung och respekterad doktor i Stockholm, han är ogift då han sedan barndomen haft en djup avsky inför sexualakten. Dessutom känner han ett obehag inför tanken på att någon ska kunna se honom när han sover. Trots att han alltid varit väldigt principfast så ändras detta när prästhustrun Helga Gregorius besöker honom på kliniken. Hon avslöjar att hon "har fått en så förfärlig avsky för min man" och doktor Glas börjar känna ett begär efter henne och funderar på hur han ska kunna hjälpa och befria henne.

Nu när jag har läst om Doktor Glas kan jag ge mig på att läsa Gregorius av Bengt Ohlsson, ett loppisfynd som jag haft i min bokhylla i flera år.



2 kommentarer:

  1. Jag läste Doktor Glas för första gången i vintras och tyckte att den var fantastisk. Ska snart dyka ner i Den allvarsamma leken, håller tummarna för att den lever upp till förväntningarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något annat av Söderberg, men Den allvarsamma leken ser jag också fram emot att läsa. :)

      Radera