måndag 19 maj 2014

Författare förklarar feminism

Jag vet att jag inte är den enda som blev upprörd när jag läste intervjun med Shailene Woodley (som spelar Hazel Graze i filmatiseringen av The Fault in Our Stars av John Green som har premiär till sommaren) i TIME Magazine för ett tag sedan med rubriken "Shailene Woodley On Why She´s Not A Feminist". Det är en artikel som i alla fall har länkats ganska flitigt i mitt Twitter-flöde. Shailene säger i artikeln att hon inte är feminist för att:

"I love men, and I think the idea of ´raise women to power, take the men away from the power' is never going to work out because you need balance. [...] I think that if men went down and women rose to power, that woudn't work either. We have to have a fine balance.
My biggest thing is really sisterhood more than feminism."

Det som förvånar mig mest är inte hur dålig koll Shailene Woodley har, utan att hon faktiskt verkar prata på så länge om något hon uppenbarligen inte har någon som helst koll på. 

Nu har jag i alla fall sett att Huffington Post skrivit en alldeles underbar artikel som svar för att med hjälp av citat från tio olika kvinnliga författare förklara vad feminism egentligen är. Läs dem här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar