måndag 8 juli 2013

Oryx och Crake


Oryx och Crake av Margaret Atwood är nästa bok som vi ska läsa i min bokklubb. Jag fick den svenska pocketen av min kompis Alex (som jag tävlar mot i Bokyatzyt). Hon hade redan läst den och tyckte att den var jättebra, vilket gjorde mig skeptisk eftersom jag aldrig tycker särskilt mycket om de böcker som hon säger är väldigt bra. 

Oryx och Crake är en dystopisk skildring av en värld efter en stor katastrof på grund av genmodifiering. Huvudpersonen Snöman bor i ett träd intill en koloni av crakerianer - en helt ny människoras som skapats i ett labb av Crake. Tydligt blir det att Snöman hyser agg mot Crake samtidigt som han tycker om Oryx. Till crakerianerna beskriver han Crake som deras skapare som bestämmer och Oryx som deras välgörare och hon har dessutom fött alla djur. Genom tillbakablickar får läsaren reda på att Snöman en gång hetat Jimmy och har växt upp med sina föräldrar på en organfarm, där stora genmodifierade grisar föddes upp för att skapa njurar till transplantationer. Forskarna som arbetar på organfarmen och de som arbetar på andra, liknande, företag skapar nya raser på fritiden mest för skojs skull. Självlysande harar, blandningar av skunkar och tvättbjörnar samt de mardrömslika korsningarna mellan råttor och skallerormar. 

Jag tycker om dystopier och jag tycker om den här boken - nu när jag har läst den. Den värld som Atwood bygger upp är intressant och spännande. Antagligen kommer jag att referera till den här boken i framtida konversationer ("Det är som i boken Oryx och Crake där forskare har skapat ... ") Däremot tyckte jag inte särskilt mycket om boken under tiden som jag läste den, jag tyckte inte om berättelsens disposition. Mest ville jag bara att den skulle ta slut och när den väl gjorde det blev avslutningen en stor besvikelse för mig. I efterhand minns jag bara de bra bitarna men under läsningen tyckte jag inte om den alls.   

Bokyatzy:
Under hela sommaren kommer jag att uppdatera om vilken kategori jag har valt att lägga in boken i. 
Vad är bokyatzy? Se här.
Den här boken har jag valt att lägga in som Kanada under kategorin "Fem böcker från olika länder". Jag ligger alltså kvar på tre poäng, vilket börjar oroa mig eftersom min pojkvän lyckats få ihop 16 poäng redan. (Genom att ta bland annat Sommarpaketet)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar