onsdag 10 juli 2013

En blomma i Afrikas öken


Den här boken är en utav flera som jag fick i en kasse av min mamma för ca ett år sedan. Hon hade själv fått ett flertal böcker från sin kusin i en bokhylleutrensning. I kassen som hon gav vidare till mig fanns alla böcker som handlade om kvinnor eller som på något sätt lät feministiska. Det var nära att jag inte läste den här, eftersom den har ett otroligt oinspirerande omslag! Jag har i efterhand sett fler bilder av Waris Dirie (modell) och det finns definitivt bättre bilder att ta av. Den här är stel och ser konstigt inklippt ut, den konstiga inramningen och färgvalet på texten fungerar inte alls. Originalomslaget är mycket snyggare:


Nu i efterhand är jag väldigt glad över att jag faktiskt läste boken, för jag har lärt mig väldigt mycket av den. Boken är den sanna historien om modellen Waris Diries liv. Hon föddes i den somaliska öknen och levde nomadlivet med sin familj tills hon var tretton och rymde hemifrån för att undvika att giftas bort till en man i sextioårsåldern. Efter att ha tagit sig till London och lyckats få jobb som modell har hon berättat sin historia och arbetar med FN mot FGM (Female Genital Mutilation). Waris blev "omskuren" redan vid fem års ålder, av en kvinna som kallades slaktarkvinnan och som reste runt och utförde operationen med ett gammalt rakblad. Waris berättar under bokens gång om de stora problem som ingreppet orsakat henne och om hur personer i hennes närhet dött av ingreppet.

Boken handlar om så mycket mer än bara FGM, den handlar om kulturskillnader mellan Afrika och västvärlden. Att Dirie älskar Afrika är tydligt genom hela boken och det är härligt att läsa om hennes stolthet över att vara en afrikansk kvinna. Däremot är det hennes berättelse om FGM som berör mig. Det är ett ämne som jag visste pinsamt lite om förut och nu vet mer om än vad jag kanske hade velat. Jag kommer att drömma mardrömmar om det lång tid framöver. Detta är verkligen en bok som jag rekommenderar!

Bokyatzy:
Under hela sommaren kommer jag att uppdatera om vilken kategori jag har valt att lägga in boken i.
Vad är bokyatzy? Se här.
Den här har jag valt att lägga in som memoar under genresommar, vilket gör att jag fortfarande bara har 3 poäng, men jag hoppas på att kunna få in lite poäng snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar