torsdag 6 juni 2013

The Vagina Monologues


Den här boken låg i min hall och då kunde jag så klart inte låta bli att läsa den. 
The Vagina Monologues är en pjäs av Eve Ensler, baserad på över 200 intervjuer med olika kvinnor. Pjäsen är uppdelad i olika korta monologer, gjorda för att kunna spelas upp av olika personer. Några är löst baserade på andra kvinnors berättelser och några är sammansatta av flera kvinnors svar på de frågor Eve ställt.

Jag hade inte hört talas om The Vagina Monologues förut, men har förstått att de är väldigt populära. Pjäsen i bokform hade nog gett mer för en person som kände till pjäsen sedan innan, eller till och med sett den. Jag fann den intressant och smått underhållande. En del av monologerna är roliga och några väldigt hemska. Hade jag sett den på scen hade jag nog tyckt väldigt mycket om den, men nu fungerade det inte riktigt.

The Vagina Monologues har inspirerat V-Day, ett projekt för att stoppa våld mot kvinnor. Monologerna är till för att informera om det våldet men motsätter sig även det patriarkala förtrycket av kvinnors sexualitet och deras rätt att ens ha ett kön som dessutom kan få ha ett namn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar