lördag 29 juni 2013

Barabbas


Den här boken har stått oläst i min bokhylla väldigt länge. Det är ett av mina många impulsköp från någon second hand-butik. Jag minns att jag köpte den för att jag tycker väldigt mycket om Pär Lagerkvists Dvärgen och hoppades att Barabbas skulle vara lika bra. Boken är ett av hans mer kristna romaner, även om Gud är ett centralt tema i flera av hans verk. 
Romanen handlar om Jesus korsfästelse och tiden efter, utifrån Barabbas den frigivnes perspektiv. Språket är fantastiskt men för mig är det också det enda som är positivt med den här romanen. Berättelsen är väldigt tråkig och jag är tacksam över att den var så kort så att den tog slut snabbt. Nästa gång ska jag försöka mig på någon av Lagerkvists böcker med en lite roligare handling.

Bokyatzy:
Under hela sommaren kommer jag att uppdatera vilken kategori jag har valt att placera boken i. Vad är bokyatzy? Se här.
Den här har jag lagt in under klassiker i genresommar, vilket gör att jag fortfarande ligger kvar på 3 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar