onsdag 19 juni 2013

Mumieland


Den här boken fick jag i examenspresent av en kompis, hon hade själv nyligen läst den och tyckte att jag också borde göra det. Boken, som heter Mumieland och är skriven av Sara Tuss Efrik, beskrivs på första fliken som en "geologisk självstudie". För mig blir det väldigt tydligt att det är en debutroman jag läser, det känns som en roman skriven av en författare från Sockerdricka-generationen. Den delar lite samma drag som andra debutromaner, som en blandning av Violencia av Lina Hagelbäck och Gracie av Veronika Malmgren. Gracie till formen men men språket från Violencia. Släng sedan in bitar från Darling River av Sara Stridsberg och Våtmarker av Charlotte Roche.

Resultatet blir en rakt genom konstig roman. huvudpersonen bor i en gammal frisörsalong där hon tar hand om sin extremt plastikopererade och döende mamma, Mum. Boken hoppar mellan hennes beskrivningar av tillvaron med sin mamma i nutid, dåtid och en del stycken om en resa hon gjort med sin pappa samt delar av hennes mammas barndom. Eftersom hon inte själv alltid kan skilja på sin mammas minnen och sina egna är det inte heller konstigt att ven jag som läsare blir förvirrad.

Ärligt talat blev jag irriterad under min läsning, vad handlar boken om egentligen? För mig känns det mest som att den är konstig för att vara konstig. Det känns som att Efrik skrattar åt mig när jag inte förstår hennes högst personliga symboler och metaforer. Tydligt blir det i alla fall att hon inte har någon vidare lust att förklara dem för mig. Det här är hennes historia och jag blir inte inkluderad i den.Vad betyder: "Jag måste fortsätta måla de vita porslinsfigurerna i färg, måste plasta in utomjordingar och schimpanser och bronshuvuden och stenflickor och isdockor och koppargossar och papegojor" eller "I begravningsköerna intill kyrkan smälter socker, det rinner ut i en strid ström och gör så att bevattningskanalerna i staden svämmar över." 

Språket i boken är bra men det är verkligen inte min sorts roman. Jag överlåter den istället åt de som är lite mer lyriskt lagda.

Bokyatzy:
Under hela sommaren kommer jag att uppdatera vilken kategori jag har valt att placera boken i. Vad är bokyatzy? Se här.
Den här hade jag lite problem att lägga in. Det kunde läggas som Samtida skönlitteratur under genre och ge 2 poäng men jag valde istället att göra en satsning och lägga den som första bok under 5 böcker från 5 länder. Jag ligger kvar på 3 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar