söndag 30 juni 2013

Mardrömmar


Nu har jag äntligen fått tid att läsa Mardrömmar, den nyutgivna uppföljaren av Där drömmar blir till. Det är väldigt svårt för mig att skriva en recension av den här, eftersom Emma Andersson är en av mina vänner, i den här boken har hon till och med nämnt mig i författarens tack vilket såklart gjorde mig väldigt glad! 

Det är två år sedan nu som Där drömmar blir till publicerades och jag fastnade direkt i den magiska drömvärlden Enderra och har längtat efter att få läsa uppföljaren. I den förra boken imponerades jag väldigt av hur berättelsen skedde på olika nivåer samtidigt och sedan knöts ihop i slutet, den här romanen har en enklare dramaturgi men bjuder ändå på en del tillbakablickar och spännande avslöjanden. I början av min läsning var jag nervös över att jag inte skulle kunna hänga med, det var trots allt två år sedan jag läste den förra boken, men läsaren blir snällt påmind om vad som hände i den förra boken på flera ställen. Vilket fungerar väldigt bra och som jag är tacksam över. 

I inledningen av romanen har huvudpersonen Olivia återvänt från Enderra och nu försöker hon och hennes följeslagare Ana att återuppta sina "vanliga" liv med allt vad det innebär. Deras liv är däremot allt annat än vanliga, ingen av dem kan glömma bort att Enderras prins Johnny är försvunnen och att ingen hört av honom på flera månader. Samtidigt som de försöker att hålla ställningarna i skolan och i familjelivet ägnar de sin fritid åt att träna fäktning och bågskytte - allt för att förbereda sig inför det krig som de vet att Enderra kommer drabbas av och som de planerar att delta i.

Mardrömmar är en saga och innehåller de flesta delar det innebär, men samtidigt överraskar den. De flesta karaktärerna är inte det som de verkar vara vid första anblicken och huvudpersonen lär sig snabbt att det inte går att lite fullt ut på någon. Min personliga favorit är de monster som lever i Dödsskuggornas Dal. Alla monster i Enderra har en gång varit människor men har förändras av den ondska som på ett eller annat sätt tagit sig i i dem, precis som att alla onda karaktärer har en anledning till att vara det.

Mardrömmar är vacker och stundvis väldigt spännande. Den har levande karaktärer som det är enkelt att skapa sig en bild av under läsningen och som stannar kvar långt efter läsningen. Jag rekommenderar starkt boken och själv väntar jag med spänning på ännu en del i sagan.

Bokyatzy:
Under hela sommaren kommer jag att uppdatera vilken kategori jag har valt att placera boken i. Vad är bokyatzy? Se här.
Den här har jag lagt in som Sci-Fi/Fantasy under genresommar vilket betyder att jag fortfarande ligger kvar på bara 3 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar