fredag 27 juli 2012

The Hound of the Baskervilles


Om man som jag har sommarlov så är det en utmärkt tid att läsa lite klassiker. Jag måste erkänna att jag inte har läst någon av Sherlockromanerna tidigare, bara några noveller. Dessutom så väntar jag spänt på nästa säsong av BBC's Sherlock.


The Hound of the Baskervilles är den tredje romanen om Sherlock Holmes och den berättas, precis som de andra, av Dr. Watson som arbetar med Sherlock och assisterar honom i några av de fall han löser. I The Hound of the Baskervilles handlar detta om en familj förföljd av en gammal förbannelse, en stor demonisk hund som sägs leva ute på heden. Sir Charles Baskerville har precis dött och det är hans läkare som kontaktar Sherlock. Sir Charles arvinge, Henry, är på väg till England för att ta hand om den stora egendom han ärvt. Sherlock intresserar sig för fallet efter att han hört att det i närheten av den avlidne Sir Charles kropp fanns enorma tassavtryck.

Sherlockromanerna är pusseldeckarnas pusseldeckare och genom hela boken får läsaren ta del av samma information som Sherlock och Dr. Watson. Tyvärr så saknas det ofta lite av den information som behövs för att helt lösa fallen, eftersom det är Dr. Watson som berättar historien och Sherlock inte alltid delar med sig av all information. Dock är det just Sherlocks lite hemlighetsfulle karaktär som jag tycker bäst om, det går aldrig att veta säkert vad det är han planerar och hur nära han är att lösa fallet. Jag ska definitivt läsa mer Sherlock i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar