fredag 20 juli 2012

Darkly dreaming Dexter

Nu verkar det äntligen som att det har vänt för mig, efter att ha läst en hel del halvbra eller inte alls särskilt bra böcker har jag nu läst Darkly Dreaming Dexter av Jeff Lindsey, boken som har blivit till tv-serien Dexter. Eftersom jag tycker väldigt mycket om tv-serien så har jag velat läsa boken ett tag och blev därför väldigt glad när jag hittade den första boken second-hand för 3€.


Boken är skriven i förstaperson och handlar om Dexter som arbetar som kriminaltekniker specialinriktad på blodanalys för Miami-Dade polisdepartementet och dessutom är en känslokall seriemördare. Genom att strikt följa de regler som hans fosterfar lärt honom lyckas han undvika att bli upptäckt. Han bär på något inom sig, som han själv kallar för sin dark passenger och denne kräver blod för att vara nöjd. Boken fokuserar främst på Dexters kamp om att, på ytan, smälta in bland människor för själv så kallar han sig ett monster och påstår att han inte har några känslor. Detta är den första boken i serien och en Dexter försöker att hjälpa sin syster Deb, som är polis, att fånga en seriemördare och på det viset bli befodrad.

Jag blev väldigt imponerad av hur lik tv-serien boken faktiskt är trots de stora förändringar som har gjorts. Vissa karaktärer har ändrats helt och inte heller historien är riktigt densamme. Fast att jag sett serien och alltså visste hur det skulle sluta (ungefär) så tyckte jag att boken var väldigt bra och dessutom välskriven. Helst skulle jag vilja kasta mig över resten av serien, men det får vänta till efter sommaren eller så för nu har jag genast fått tillbaka min läslust och ska ge mig på de böcker som ligger på hög och väntar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar