lördag 5 april 2014

Högskoleprovet

Jag skrev Högskoleprovet idag för även om det känns svårt att förstå så har det gått över fem år sedan jag skrev det senast och mitt resultat har alltså gått ut. Eftersom jag söker några små distanskurser till hösten tänkte jag att det var bäst att ha ett resultat, eftersom distanskurserna ibland kan vara väldigt populära.

Att mattedelarna skulle gå katastrofalt dåligt för mig, det förstod jag ju, eftersom jag inte öppnat en mattebok sedan jag avslutade min senaste mattekurs år 2007 men att jag även skulle ha problem med den svenska läsförståelsen hade jag inte väntat mig. För där satt jag med 80 högskolepoäng i litteraturvetenskap, helt beredd att skriva en mindre uppsats om varför inget av de fyra alternativen rimligtvis kunde stämma in på frågan. Så går det, antar jag, när man vill tolka in alldeles för mycket i de texter man läser! Att bara svara på en fråga kändes alldeles för stelt och inrutat, hur skulle de kunna berätta för mig hur jag ville tolka texten? (tänkte jag där jag satt och tänkte i littvet-banor.)

Tack och lov var det bara på några få frågor som jag kände så här, de verbala delarna gick riktigt bra för mig. På mattedelarna däremot fick jag inte många fler rätt än vad jag kan räkna på mina fingrar. (Sorgligt nog sant.) Tur att jag faktiskt inte behöver högskoleprovets poäng egentligen utan mest vill ha skrivit det för att hamna i ytterligare en grupp när jag söker kurser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar