lördag 26 april 2014

Filmkväll med bokklubben: Arn, Tempelriddaren


I helgen har jag träffat min bokklubb (Populärlitterärt år, där vi läser en bok per månad av det som "alla andra läser") och då passade vi självklart på att se Arn tillsammans eftersom vi läste den förra månaden. 
Ingen av oss tyckte särskilt mycket om boken, men efter att ha sett en bit av filmen var vi väldigt överens om att boken bara blev bättre och bättre! 
Filmen är 2 timmar och 13 minuter lång, men känns som minst fem och är bok ett och två hoptryckt i samma film. Om man som jag tyckte att det inte hände något alls i boken så är det tvärt om i filmen, här händer allting på samma gång och det klipps väldigt snabbt mellan scenerna. Konstigast i filmen är att munkarna, som i boken endast talar franska och latin, spelas av britter och pratar engelska både med varandra och med den unge Arn. 

Filmen var ett riktigt bottennapp där vi under filmens första halva mest undrade hur de kunde klippa bort all handling från boken och i den andra halvan där vi inte hade läst boken mest funderade över vad som egentligen hände. Det enda positiva med filmen var att eftersom den stressade sig genom handlingen och hade klippt bort allting, även hade klippt bort allt Arn var bra på. I filmen kunde han endast slåss med svärd och skjuta pilbåge, men var inte bäst på allt annat, alltså precis det jag önskade mig när jag hade läst boken. (Läs blogginlägget om boken här.
Se inte den här filmen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar