tisdag 14 maj 2013

Pemberly (Chatsworth House)

Under min Englandsresa för ett tag sedan bodde jag utanför Derby, vilket ligger i Derbyshire - där Pride and Prejudice utspelar sig. Jag fick höra att vi hade planer att en dag åka till Bakewell för att gå på marknad och äta en Bakewell tart och tyckte att jag kände igen ortsnamnet. När Elizabeth träffar Mr. Darcy på Pemberly säger hon nämligen:

"your housekeeper,' she added, 'informed us that you would certainly not be here till to-morrow; and indeed, before we left Bakewell, we understood that you were not immediately expected inthe country.'"

När vi åkte från Bakewell såg jag därför till att vi stannade vid Chatsworth House, den byggnad som påstås ha varit Jane Austens förlaga till Pemberly. I filmatiseringen från 2005 var det här Pemberly. Eftersom de andra väntade på mig utanför kunde jag inte spendera mer än en timme på området och tog inte heller särskilt många bilder men det var extremt vackert och jag väntade mig att Mr. Darcy skulle komma ridandes vilken sekund som. 



Ovan: Entrén från filmen. Jag fick inga bilder på fontänen eftersom det blåste väldigt mycket där och vattnet spreds runt hela denna sidan.

Nedan: Enda bilden på mig inne på Pemberly. Bevis på att jag var där!

Det var väldigt vackert där inne:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar