måndag 27 maj 2013

Lorem Ipsum



"Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam volupat."

Innan jag läste Lorem Ipsum, den andra delen i Maria Bielke von Sydows trilogi om skuld, så trodde jag att texten ovan endast var en grafisk nonsenstext, en utfyllnad. Istället visade det sig vara ett utdrag från en text av Cicero och handlar om smärta. Texten förekommer på flera ställen i Lorem Ipsum. Självhjälpsförfattaren Pär fyller ut sina dokument med nonsenstext när han inte längre kan skriva texter som hjälper andra och Sylvia stöter på det översatta citatet om smärta vid ett tillfälle då hennes egen smärta gör sig känd.

När jag läste Bielke von Sydows första roman Ingmar Bergman kände aldrig skuld så tog det mig ett tag att vänja mig vid det korta meningarna och jag hade samma problem i den här romanen. Jag som själv är van vid att läsa gammal engelsk litteratur med meningar som sträcker sig över flera rader tog ett tag på mig innan jag kom in i handlingen. Det är inte bara bokens meningar som är korta utan även handlingen rusar på, de många karaktärerna har gripande historier men deras kapitel tar snabbt slut. När jag väl vant mig vid formen gick det snabbt att läsa.



Min personliga favorit i boken är Pärs gammelfaster vars dialog är väldigt bra skriven och frammanar en typiskt bild hos mig av en bestämt liten skånsk tant. Trots det sparsamma språket blir karaktärerna väldigt tydliga för mig.

Den första romanen i trilogin gick utmärkt att läsa som en fristående roman men här märks det tydligt att det är en uppföljare, och att det kommer en del till.

3 kommentarer:

  1. WHAT?! Vi använder Lorem Ipsum ibland när vi gör layouter och min lärare sa uttryckligen att det var just nonsenstext. Känner mig lurad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan du upplysa din lärare om att LOREM IPSUM är ett utdrag från ett citat av den romerska filosofen Cicero. Från hans bok om etik som på svenska heter "ytterligheterna av ont och gott". Citatet betyder i sin helhet "Det finns ingen som älskar smärta, som söker det och vill ha det, just för att det är smärta"
      med vänlig hälsning från författaren Bielke von Sydow

      Radera
    2. Skriven för över två tusen år sedan :-)

      Radera