måndag 1 april 2013

Våldtäkt och romantik


Jag har nu läst ut årets enda och därför också bästa fynd från bokrean. Som jag bloggade om här så hittade jag den här lilla pärlan på Adlibris för bara 19 kr. Och jag vet ju om att förlaget, Modernista, är kända för sina snygga omslag men att de var så här snygga - det visste jag inte! Bilden ovan är från Internet och visar bokens skyddsomslag men det bilden inte visar är att den cerisa texten är klädd i sammet. Den visar inte heller vad som finns under omslaget:  


Denna otroligt söta lilla bok är det som döljer sig under omslaget. Ljusrosa sammet och glittriga bokstäver. En nackdel är väl att just denna rosa sammet verkar ha dragit år sig allt damm från min lägenhet och redan blivit lite smutsgrått. 


Boken har både band och ett otroligt fint papper på insidan av pärmen. Dessutom är själva texten väldigt snyggt satt:


Nackdelen är väl inledningen av varje kapitel, för jag älskar verkligen kapitäler men har mycket svårt för blandningen av kapitäler och versaler. Dessutom är de spärrade till smärtgränsen. I övrigt är detta en väldigt snygg bok. 

Våldtäkt och romantik är en kort liten bok av Katrine Kielos som beskriver den våldtäktskultur som vi lever i idag. Den handlar om synen på kroppen och på resultaten av att växa upp med hotet av att kunna bli våldtagen ständigt närvarande. Katrine Kielos säger att vi måste våga prata om väldtäkt och hon menar att feminister ofta nämner våldtäkt men inte pratar om det.
Jag är inte helt säker på att jag håller med Kielos i allt hon skriver, men jag håller med henne om att det måste diskuteras. Vi måste prata mer om hotet om våldtäkt och hur det präglar kvinnor i dagens samhälle och i sin tur den skuld det resulterar i om en blir utsatt för något som en blivit varnad för hela livet. Därför är detta en viktig bok.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar