onsdag 24 april 2013

How to be a Woman


Det har blivit en hel del feministisk litteratur den senaste tiden. Det blir alltid så för mig, läser jag en bok med ett feministiskt tema blir jag påverkad och läser fler.
How To be a Woman av Caitlin Moran har synts överallt. Den var varit väldigt skyltad ute i butik och på Internetbokhandeln och jag blev så klart väldigt frestad efter att ha sett den flera gånger. När jag på min födelsedag fick en presentcheck på 50kr av CDON.com slog jag till och beställde hem den.

Boken är feministisk, men den är inte i första hand riktad till andra feminister utan är skriven åt den breda allmänheten. Moran försöker övertyga läsaren om att hen är en feminist - fast att man kanske inte vågar erkänna det. Med hjälp av humor problematiserar hon de tvetydliga budskap en flicka möts av under sin uppväxt, på vägen mot att bli kvinna. Det räcker inte att vara född som kvinna utan det kräver en hel del arbete. Moran tar upp saker som kroppsbehåring, val av underkläder och konsten att gå i högklackade skor.

Boken är bra och bitvis rolig, den är lättläst och jag blir glad över att den syns överallt. Om du redan är van vid att läsa feministisk litteratur så finns det bättre böcker, som du antagligen redan har läst men om du inte brukar läsa feministisk litteratur är det här en perfekt ingång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar