torsdag 21 juni 2012

Turkanarapporten + några frågor till Christian Unge

Lagom till att sommaren började på riktigt så fick jag romanen Turkanarapporten hemskickad och jag var nog lite skeptisk när jag började min läsning, något med den särskrivna titeln på framsidan och det otympliga formatet på själva boken.


Redan efter några sidor var jag dock fast och det var helt omöjligt för mig att sluta läsa.
Den svenska läkaren Martin Roeykens har haft problem med både familj och arbete och lämnar Sverige för ett jobb för Läkare utan Gränser i Kenya. Där träffar han antropologen Nadine och hans egen oförmåga att ge upp när andra behöver hjälp drar in honom i en konspiration mycket större än han kunnat ana. Upplopp, korrupt polis, amerikansk underrättelsetjänst, tortyr och mord avlöser varandra genom romanen. Karaktärerna är stereotypa, dialogen något stolpig men otroligt spännande. Passagerna som tydligt skvallrar om att det är en läkare som skrivit är mina favoriter. Med skräckblandad förtjusning och svaga äckelkänslor läser jag om granatskador och utstickande benpipor.
Tyvärr så håller inte känslan i sig, så fort huvudpersonerna lämnar Afrika och återvänder till Europa blir det lite för mycket Hollywoodfilm för min smak. 

Det är en roman som passar utmärkt som sommarläsning, den är både spännande och lättläst. Den skiljer sig ifrån andra böcker i genren och jag kommer att minnas den ett bra tag. Det finns dock en hel del som kan förbättras och jag hoppas på att uppföljaren blir bättre.

Nu när jag läst ut boken ska jag genast donera pengar till Läkare utan gränser, vilket är vad Christian Unge gör med överskottet ifrån boken. Att läsa romanen får mig att förstå hur viktigt deras arbete är.

Jag kontaktade författaren Christian Unge, som trots att han befann sig på landet tog sig tid att besvara mina frågor.

Du skänker överskottet från romanen till Läkare utan gränser, hur kommer det sig?
Jag har jobbat för MSF och tycker organisationen är otroligt bra. Proffsiga människor som brinner för sitt arbete. Jag skulle gärna göra fler missions men 3 små barn har skjutit upp det så länge. Så länge gör jag vad jag kan på hemmaplan: föreläser, hjälper till med småprojekt. När jag sen bestämde mig för att ge ut min första thriller själv insåg jag att jag hade full frihet att göra vad jag ville med pengarna. Varför inte ge dem till MSF? Kopplingen med storyn känns naturlig. 

Är det ditt eget arbete med Läkare utan gränser som har inspirerat ditt skrivande eller är det ditt skrivande som har tagit inspiration ifrån ditt arbete?
Arbetet som läkare, såväl för MSF som hemma på Karolinska, är en guldgruva för historier, karaktärer och miljöer. Visste redan på mitt första mission för MSF att jag ville använda mig av mina upplevelser för att skriva om. I någon form. 

Vilken är den senaste boken du läste?
Saturday av min favoritförfattare, Ian McEwan

Kan du berätta lite om Kongospår, uppföljaren till Turkanarapporten?
Kongospår kretsar kring Martin Roeykens egen, mörka, släkthistoria. Kongo. Belgien. Värmdö. Kongospår är mörkare än Turkanarapporten. Man lär känna Martin bättre. Nutid. Kärlek. Jakt. Boken är klar. Ska bara redigeras en aning. Och jag letar förlag att ge ut den på.  


2 kommentarer:

  1. Boken verkar spännande! Och kul med intervju! Mer sånt! ;)

    SvaraRadera
  2. Hej tänkte bara tipsa om att jag just nu kör en tävling där man kan vinna mat för 800 kr som man får direkt hemkört till dörren,hur smidigt är vore inte det?:)
    så passa på att gå in och ta dig en titt http://www.domkallarmighannes.com/2012/06/tavling-presentkort-pa-800-kr-fran.html
    Om du inte vill ha sådana här kommentarer så ber jag om ursäkt och hoppas du får en fortsatt bra helg:)

    SvaraRadera