lördag 2 juni 2012

14 år och till salu


Boken 14 år och till salu av av Caroline Engvall är en sann historia om en helt vanlig tjej, som efter en våldtäkt vid 14 års ålder börjar att sälja sex i ett försök att dämpa sin ångest. Via Internet träffar Tessan en mängd olika män och efter ett tag så slutar de alla att betala henne. Männen hör av sig ofta - ibland mitt i natten men hon kan ändå inte sluta. Några av dem skadar henne, några våldtar henne. Trots att detta pågår länge så är det ingen som märker vad som egentligen händer. Boken belyser ett ämne som det inte samtalas så mycket om, det finns barn som mår dåligt trots att de ser ut att ha det bra och bor i bra familjer. 

Jag vill verkligen tycka om den här boken, men det gör jag inte. Jag känner på mig att den är viktig och jag vill verkligen bli berörd men det går bara inte. Det tog väldigt lång tid att ta mig igenom boken och kronologin i den förvirrade mig enormt. Det är svårt att hänga med i texten och veta vad som hände när. Det som alltid förvånar mig i den här sortens böcker är den stora mängd av män som köper sex, här av en fjortonårig flicka. Männen har ofta familj och en del av dem bjuder in Tessan i sina hem när deras fru och barn inte är hemma och sånt händer. Mitt i våra vanliga småstäder så finns det halt vanliga män som köper sex av barn, när deras familj är hemifrån och det är verkligen något som vi måste prata om. Så boken behandlar absolut ett viktigt ämne och berättar en viktig historia men tyvärr så är det inte på ett sätt som får mig att vilja läsa mer.

2 kommentarer:

  1. Såå... etiketten på den här är "114 år och till salu." Det tycker jag var lite lustigt :)

    SvaraRadera
  2. Vi kan låtsas att det är ett easter egg!

    SvaraRadera