tisdag 6 mars 2012

Just nu

Här kommer några aktuella uppdateringar som kanske inte kräver sina egna inlägg men som ändå kan vara intressanta:


Jag har precis sett den amerikanska filmatiseringen av Stieg Larssons bok Män som hatar kvinnor, som på engelska heter The Girl With the Dragon Tattoo. Allt jag har fått höra om filmen har varit negativt, förutom några kommentarer om att det var roligt att de spelat in filmen i Sverige och lika många om att det var fånigt att göra en exakt likadan film fast på engelska. Jag skäms nästan för att säga det, men jag tyckte faktiskt om den.

Det kanske inte är en fantastisk film, men jag tycker ändå om den. Den svenska brytningen störde mig extremt mycket i början av filmen men jag vande mig ganska snabbt och några av skådespelarna gör den fantastiskt bra, några andra lite sämre.


Det här fantastiska seriealbumet fick jag i present nyligen. Ja till Liv! av Liv Strömquist fanns på Bokmässan förra året, men jag valde då istället att köpa mig ett signerat exemplar av Prins Charles känsla som jag tycker är ännu bättre. Nu har jag alltså läst den här med och den är jättebra. Vissa serier träffar verkligen helt rätt.


På tal om Bokmässan så är det sedan en tid tillbaka bestämt att det är Nordiskt tema som gäller i år, jag tycker att det ska bli spännande även om jag misstänker att det betyder en hel del deckare. Jag kommer självklart att vara där!

Det är även bestämt att temat nästa år är Rumänien.



Darling River av Sara Stridsberg är det enda som jag har köpt på årets bokrea. Jag hade av ekonomiska skäl tänkt att jag inte skulle köpa något alls i år men det kunde jag såklart inte hålla. Boken kostade 69kr på Akademibokhandeln och det är en väldigt snygg bok. Förhoppningsvis kommer jag även att läsa den, vilket inte alltid är fallet med fynd ifrån bokrean, och sedan skriva mer om den.





2 kommentarer:

  1. Jag blev helt orimligt skitglad nu, över Rumänientemat på Bokmässan dårå. Och läs Darling River, den är wunderbar. Har hört folk säga att det är Stridsbergs bästa bok, jag själv vill inte uttala mig, jag älskar alla hennes böcker distanslöst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har börjat läsa den faktiskt, men hade bara kommit några sidor än.

      Radera