onsdag 4 juni 2014

Spansk litteratur?


Eftersom jag delvis kommer att jobba hemifrån i sommar och delvis kommer att vara lite ledig så bokade jag en resa till Spanien med kort varsel och åker redan på fredag för att bli borta i tre veckor. Detta eftersom min pappa bor där. Jag kom att tänka på hur otroligt lite spansk litteratur jag har läst - jag kan faktiskt inte komma ihåg att jag har läst ut mer än en ända spansk roman någonsin och undrar om detta verkligen kan stämma?




Don Quijote av Cervantes kallas för den första moderna romanen och den har jag faktiskt inte läst mer än kanske halva av och om nu den första moderna romanen är från Spanien tycker jag att det är konstigt att jag inte kan komma på mer än en annan spansk titel. Det är Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Jag har inte läst någon av hans andra romaner trots att jag tyckte att debutromanen var fantastisk. Utöver dessa kan jag bara minnas att jag har läst Livet en dröm av Pedro Calderón de la Barca och det är ju ett drama.

Detta tänker jag att jag måste åtgärda under mina tre veckor i Torrevieja. Tyvärr har den engelska bokaffären Book World stängt men det brukar gå att få tag i böcker på engelska även i de spanska bokaffärerna. Tyvärr kan jag inte tillräckligt bra spanska för att kunna ta mig genom ens den enklaste barnbok trots att jag är där flera gånger om året men så går det när ens pappa valt att bosätta sig mitt i en utländsk koloni. Oftast inhandlar jag mina böcker second hand, på den engelska marknaden på söndagar. Där går det även att byta in böckerna igen. Den är också en av de största anledningarna till att min blogg får lite större variation på inlägg under sommaren.

Förutom när jag ska jobba, läsa och blogga ser jag självklart fram emot att bada, shoppa på La Zenia Boulevard och äta enorma mängder asiatisk buffé.





Boka din drömsemester på Fuerte Hotels

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar