onsdag 19 september 2012

Marsha Mellow and me


Eftersom jag tycker om att läsa böcker på engelska så brukar jag passa på att leta efter sådana second-hand när chansen uppstår. Där har jag lärt mig att britter läser väldigt mycket deckare och chic-lit, inte direkt mina favoritgenres men ändå kanske värda en chans.

Boken som valdes var Marsha Mellow and me av Maria Beaumont, kanske inte ett typexempel av chic-lit, även om den är både skriven och upplagd som en sådan.

Boken handlar om Amy, en ung kvinna som arbetar på redaktionen för en gratistidning, är lite småkär i sin nya chef och är livrädd för sin mamma. Hon ljuger sig fram genom vardagen för att slippa förklara sig och för att ingen ska få reda på hennes hemligheter. Det är nämligen hon som har skrivit den erotiska boken som ligger på alla topplistor, en bok värdig 50 Shades of Grey och en bok hon absolut inte vill att hennes mamma ska få reda på att det är just hon som har skrivit. Amys ex, hela anledningen till att boken blev skriven, dyker upp ungefär samtidigt som Amys homosexuelle kompis Ant från New York hälsar på och Amy tvingas att ta till nya lögner för att inte avslöja de gamla.

Jag förvånades över hur rolig den här boken faktiskt var, situationerna som uppstår är absurda och stundtals nästan jobbiga att läsa men samtidigt otroligt roande. Störande är det dock att nästan varje kapitel inleds av en totalt ointressant dagdröm. Jag kan inte säga att det är en bok som jag rekommenderar, men det var en bra bok för mig att varva med.

1 kommentar: